Przystępując do egzaminu UDT na operatora żurawia samojezdnego, jednym z kluczowych elementów jest codzienna kontrola haka i zblocza hakowego. W tym artykule opisujemy jak prawidłowo ocenić stan tych elementów, co jest istotne zarówno dla bezpieczeństwa pracy, jak i pozytywnego wyniku egzaminu.

Normy dotyczące stanu haka

Podczas egzaminu należy wykazać się znajomością dwóch kluczowych norm związanych z oceną haka:

  • Zużycie gardzieli haka nie może przekroczyć 10% początkowej wartości.
  • Rozwarcie gardzieli haka nie może przekroczyć 5% wartości początkowej.

Choć na egzaminie nie trzeba przeprowadzać rzeczywistych pomiarów, należy wskazać inspektorowi miejsca, w których powinny być one wykonane. W praktyce zadanie to należy do konserwatora, odpowiedzialnego za regularne przeglądy sprzętu.

Kontrola wizualna haka

Operator powinien dokładnie obejrzeć hak, zwracając uwagę na ewentualne pęknięcia, skrzywienia oraz ślady spawania lub szlifowania, które są niedopuszczalne. Ważne jest również sprawdzenie mocowania haka, w tym nakrętki blokującej i zabezpieczenia (np. zawleczki).

Ocena stanu zblocza hakowego

Podczas kontroli zblocza hakowego należy sprawdzić, czy połączenia śrubowe i sworzniowe są kompletne oraz czy wszystkie elementy znajdują się na swoim miejscu. Blacha zabezpieczająca przed wypadnięciem liny powinna być nienaruszona i solidnie zamocowana.

Krążki linowe muszą być wolne od uszkodzeń i deformacji. Ich ruch powinien być płynny, by lina nie ulegała przetarciom podczas użytkowania.

Dlaczego kontrola jest ważna?

Prawidłowa ocena stanu haka i zblocza hakowego jest kluczowa zarówno podczas egzaminu, jak i w codziennej pracy operatora. Regularne kontrole techniczne zwiększają bezpieczeństwo i pomagają unikać awarii sprzętu.

Podsumowanie

Kontrola haka i zblocza hakowego to istotny element egzaminu UDT oraz pracy operatora żurawia. Regularne przeglądy techniczne oraz znajomość norm wpływają na bezpieczeństwo i pomagają unikać zagrożeń.