• »
  • Blog
  • »
  • Nośnik osprzętu czy ładowarka teleskopowo? Jakie uprawnienia powinieneś zrobić?

Nośnik osprzętu czy ładowarka teleskopowo? Jakie uprawnienia powinieneś zrobić?

Czym jest nośnik osprzętu, a czym jest ładowarka teleskopowa ?

 Wielozadaniowy nośnik osprzętu pod tym określeniem kryje się wiele, nie ma jednoznacznej definicji. Jedno jest pewne, jeżeli w książce maszyny jest, że maszyna ma zmienny osprzęt, czyli możesz podłączyć do niej osprzęt koparkowy, ładowarkowy, widły, czy jakikolwiek inny. W danym nośniku osprzętu możesz podłączyć tylko te elementy, które zostały przewidziane fabrycznie. Najczęściej spotykane na rynku wielozadaniowe nośniki osprzętu to maszyny firm Mecalak, Bobcat, JCB, Caterpillar.

Ładowarka teleskopowa często mylona z wielozadaniowym nośnikiem osprzętu, ponieważ również, jak on ma możliwość wymiany osprzętu, posiada zmienny wysięg i najczęściej ma podłączone widły, lub kosz. Weryfikacja urządzenia powinna nastąpić w dokumentacji maszyny, jeżeli została zakwalifikowana jako ładowarka teleskopowa w przepisach traktowana jest jako wózek jezdniowy specjalizowany. Najczęściej można spotkać urządzenia firmy Manitou, Liebherr, Manitu, JCB, LINDE.

Jakie uprawnienia na wielozadaniowy nośnik uprawnień, a jakie na ładowarki teleskopowe ?

Nośniki osprzętów podlegają egzaminowaniu przez Instytut Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 11 stycznia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy podczas eksploatacji maszyn i innych urządzeń technicznych do robót ziemnych, budowlanych i drogowych. Uprawnienia jakie, uzyskasz po zdanym egzaminie teoretycznym i praktycznym, to wielozadaniowe nośniki osprzętów, bez klasy, czyli będą uprawniać Cię do operowania wszystkim maszynami ze zmiennym oprzyrządowaniem. Dokumentem potwierdzającym posiadane kwalifikację będzie książka operatora maszyn roboczych oraz świadectwo wydawane przez IMBIG do 30 dni od dnia zdania egzaminu.

Ładowarki teleskopowe uwzględnione zostały w rozporządzeniu Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 21 maja 2019 r. w sprawie sposobu i trybu sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych oraz sposobu i trybu przedłużania okresu ważności zaświadczeń kwalifikacyjnych, jako wózki jezdniowe podnośnikowe z mechanicznym napędem podnoszenia z wysięgnikiem oraz wózki jezdniowe podnośnikowe z mechanicznym napędem podnoszenia z osobą obsługującą podnoszoną wraz z ładunkiem (uprawnia również do obsługi wszystkich pozostałych wózków jezdniowych podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia).Dokumentem uprawniającym do obsługi wózków jest zaświadczenie kwalifikacyjne, wydawane przez UDT w terminie do 30 dni od dnia zdania egzaminu teoretycznego i praktycznego.

Jak zdać egzamin ? Jak wygląda część teoretyczna, a jak praktyczna ?

Egzamin zarówno na Wielozadaniowe Nośniki, jak i Ładowarki teleskopowe składa się z dwóch części teoretycznej i praktycznej. Jednak różnią się od siebie. Poniżej opis przebiegu poszczególnych egzaminów.

W przypadku uprawnień do obsługi maszyn typu nośniki osprzętu w pierwszej kolejności zdajemy egzamin praktyczny, składającym się z omówienia budowy maszyny, egzaminator może zadać na przykład pytanie, gdzie sprawdzamy olej, w którym miejscu go wlewamy, gdzie smarujemy lemiesze, gdzie się znajdują, jak sprawdzamy ogumienie lub gąsienice. Jak już mamy egzamin praktyczny zaliczony przystępujemy do egzaminu teoretycznego ustnego. Składa się on z 6 pytań otwartych (wymagane 4 poprawne odpowiedzi) zawierających treści związane z bezpieczną higieną pracy, eksploatacją maszyny, najczęściej pytania dotyczą odłamu klinu, odległości od linii elektroenergetycznych, jak przygotować sprzęt do transportu lub wyjazdu na drogę publiczną. Zaliczając obydwie części egzaminu stajesz się pełnoprawnym operatorem Wielozadaniowych Nośników osprzętów.

Do uzyskania uprawnień na ładowarki teleskopowe konieczne jest również zdanie egzaminu teoretycznego i praktycznego, jednak jego przebieg wygląda nieco inaczej. Rozpoczynamy od Części teoretycznej składającego się z 15 pytań testowych jednokrotnego wyboru, aby zdać potrzebne jest 11 poprawnych odpowiedzi. Praktyczna część egzaminu składa się również, jak w przypadku Nośników osprzętu z omówienia budowy, jak również wykonania manewru wózkiem jezdniowym.

Zdając uzyskujesz kwalifikacje do operowania wszystkimi urządzeniami będącymi wózkami jezdniowymi podnośnikowymi z mechanicznym napędem podnoszenia.